سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲
خانه / آموزش ابزاردقیق / کیت دانسیته ترازو

کیت دانسیته ترازو

کیت دانسیته ترازوReviewed by محمدپور on Mar 8Rating: ۵.۰کیت دانسیته ترازو کیت دانسیته چیست؟ فروش ترازوی AND ژاپن بهمراه کیت دانسیتهکیت دانسیته ترازو کیت دانسیته چیست؟ فروش ترازوی AND ژاپن بهمراه کیت دانسیته و گواهی کالیبراسیون

کیت دانسیته ترازو

چگالی چیست ؟

کیت دانسیته ترازو – دانسیته یا جرم حجمی یا چگالی به وزن واحد حجم یک ماده گقته می شود. برای اندازه گیری این که یک جسم چه مقدار فشرده است (فضای بین اجزای تشکیل دهنده آن جسم ، چه قدر است) به دانسیته آن نیاز داریم. اجسام چگال تر، فضای خالی کم تری در شبکه بلوری خود دارند. چگالی معمولا با واحد گرم در هر میلی متر اندازه گیری می شود . بنابراین دانسیته جسمی که روی ترازو قرار می گیرد ، از روی تعداد گرم ( جرم جسم ) تقسیم بر مقدار فضایی که جسم اشغال می کند (حجم آن) به دست می آید. معمولا دانسیته اجسام با دانسیته آب مقایسه می شود تا متوجه شویم آیا این اجسام روی آب شناور می مانند یا در آن غرق می شوند. دانسیته آب در حدود ۱٫۰۰ g/mL  است. اگر دانسیته جسمی بزرگ تر از دانسیته آب باشد، حتما در آب غرق خواهد شد و برعکس.

وزن مخصوص چیست ؟ 

وزن مخصوص یک ماده همان چگالی جسم ولی متاثر از شتاب گرانش است.

γ= ρg

کیت دانسیته ترازو چیست ؟

کیت دانسیته ترازو – کیت دانسیته به مجموعه ای از ابزارهای مکانیکی گفته می شود که برای تعیین دانسیته مایعات و جامدات توانایی اندازه گیری جرم جسم غوطه ور در مایع را دارد و این اندازه گیری به وسیله ترازویی که کیت دانسیته به آن متصل می شود صورت می گیرد.

چگونه چگالی یک ماده را با ترازوی دیجیتال محاسبه کنیم ؟

وسایل : ترازوی دیجیتال – کیت دانسیته مخصوص ترازو – آب

همان طور که می دانید چگالی یک جسم از رابطه زیر به رو بدست می آید .

کیت دانسیته

ρ = چگالی جسم

m = جرم جسم

v = حجم جسم

با توجه به قانون ارشمیدس می توان حجم  جسم را بدست آورد. میزان کاهش وزن جسم غوطه ور در آب با وزن آن  , برابر با حجم آن است. با توجه به این نکته پس اگر وزن جسم را W در نظر بگیریم و وزن جسم غوطه ور در آب را ‘ W در نظر بگیریم برای محاسبه چگالی از فرمول زیر استفاده می کنیم .

(‘ ρ = m / (w-w

پس ترازو دیجیتال را روشن می کنیم و جسم را بر روی کفه ترازو می گذاریم و وزن آن را یاداشت می کنیم سپس به کمک کیت دانسیته وزن جسم خود در آب اندازه می گیریم . این دو عدد را از هم کم می کنیم به حجم جسم می رسیم. وزن اولیه جسم را تقسیم بر حجم آن می کنیم تا چگالی بدست بیاید.

 

مثال – کیت دانسیته ترازو :

می خواهیم چگالی یک قطعه فلزی را به کمک یک ترازوی دقت ۰٫۱ گرم و کیت دانسیته  بدست آوریم. ابتدا قطعه خود را وزن می کنیم.

وزن قطعه : ۱۸۸٫۹ گرم

سپس وزن قطعه  خود را به کمک کیت دانسته در آب بدست می آوریم.

وزن قطعه غوطه ور در آب : ۱۶۹٫۸ گرم

حجم جسم = ۱۹٫۱ (    ۱۶۹٫۸ – ۱۸۸٫۹ )

چگالی قطعه = ۹٫۸ (  ۱۹٫۱  / ۱۸۸٫۹ )

هر چه ترازوی دقیق تری داشته باشید می توانید چگالی رو دقیق تر محاسبه کنید .

همچنین در یک روش دیگر می توان در ترازوهایی که قابلیت زیرکش دارند به وسیله یک قلاب و یک بشر  , بدون استفاده از کیت دانسیته وزن جسم داخل آب را محاسبه نمود.

معرفی انواع ترازوی AND ژاپن

همچنین ببینید

دیتالاگر

دیتالاگر چیست و کاربرد های آن چیست ؟

دیتالاگر چیست و کاربرد های آن چیست ؟Reviewed by Admin on Feb 4Rating: ۵.۰دیتالاگر چیست …