جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
خانه / آموزش ابزاردقیق / آون آزمایشگاهی یا فور چیست؟
آون آزمایشگاهی یا فور چیست؟

آون آزمایشگاهی یا فور چیست؟

آون آزمایشگاهی یا فور چیست؟Reviewed by Admin on Jan 30Rating: ۵.۰آون آزمایشگاهی چیست؟آون آزمایشگاهی یا فور که گاهی اوقات یک آون گرما دهی نامیده می شود در کاربرد های جرم شناسی ، متالوژیکی ، آزمایشگاهی ، تحقیقاتی به کار گرفته می شود . آون آزمایشگاهی معمولا یکی از سه شکل موجود را دارد .

آون آزمایشگاهی یا فور که گاهی اوقات یک آون گرما دهی نامیده می شود در کاربرد های جرم شناسی ، متالوژیکی ، آزمایشگاهی ، تحقیقاتی به کار گرفته می شود . آون آزمایشگاهی معمولا یکی از سه شکل موجود را دارد .

 

آون آزمایشگاهی انتقال وزنی

آون آزمایشگاهی انتقال وزنی برای مصارف عمومی که برای خشک کردن ، استریل کردن و گرما دادن استفاده می شود . جریان هوای کاهش یافته در بعضی مدل ها اجازه به کار گیری این آون ها برای آیتم های سبک وزن از جمله فیلم و پودر می دهد . یک آون خلاء آزمایشگاهی از یک پمپ خلاء برای مواد حساس به گرما ، آب کاری کردن ، خشک کردن منسوجات استفاده می کند . یک ترمال سایکلر در علوم جرم شناسی و تحقیقاتی برای تقویت DNA  با استفاده از واکنش زنجیره پلیمراز ( PCR ) به کار گرفته می شود . لوازم جانبی آون آزمایشگاهی می توانند فرآیند را توسعه یا کامل کنند . چیزهایی که زمان انتخاب یک آون آزمایشگاهی باید مد نظر گرفت شامل هدف ، نوع مواد تحت پردازش و ظرفیت آون آزمایشگاهی می شوند .

آون آزمایشگاهی خشک کن

آون آزمایشگاهی خشک کن به منظور اهداف کلی خشک کردن ، استریل کردن و گرما دهی به کار گرفته می شود . نحوه ی عمل توسط حذف هوای سرد تر از انتهای آون آزمایشگاهی به دنبال گرم شدن هوای درون محفظه است . در حالی که بعضی ها از فن برای به جریان انداختن هوا استفاده می کنند ، اکثر آون های خشک کن از جاذبه به عنوان وسیله ای برای حذف کردن هوای خنک تر استفاده می کنند . جریان کاهش یافته ی هوا درون محفظه باعث می شود که این آون ها برای گرما دهی و آماده سازی آیتم های سبک وزنی نظیر پودر ها ، مهره ها و فیلم ها مناسب باشند ولی آن ها بیشتر مستعد گرم شدن بیش از حد به نسبت دیگر آون ها هستند ، که همین باعث می شود برای کار ظریف که نیاز به دما های پایداری در سراسر محفظه دارد کمتر مناسب باشند . ویژگی هایی که باید زمان انتخاب یک آون خشک کن آزمایشگاهی مد نظر گرفت شامل وزن و اندازه ی نمونه ، طراحی آون آزمایشگاهی و فضای موجود و نزدیکی به و نوع منبع برق موجود می شود .

آون خلاء

آون خلاء آزمایشگاهی که گاهی اوقات یک آون خشک کن خلاء نامیده می شود برای خشک کردن یا گرما دادن مواد استفاده می شود . یک آون آزمایشگاهی خلاء از یک پمپ خلاء برای کم کردن فشار جوی موجود در محفظه استفاده می کند . چون نقطه ی جوش یک مایع در خلاء پایین می آید ، آون های خلاء اغلب اوقات به منظور خشک کردن مواد حساس به گرما استفاده می شوند . آون های خلاء هم چنین به منظور مطالعات آب کاری کردن ، انجام مطالعات LOD ، نگه داری در جای خشک و خشک کردن کاغذ ، کتاب ها و دیگر مسنوجات به کار گرفته می شوند . دیگر مزایای استفاده از یک آون خلاء شامل خشک کردن سریع می شود . گرچه یک آون آزمایشگاهی خلاء نیاز به یک پمپ خلاء مجزا برای تولید خلاء دارد ، از بعضی از آون ها می توان به عنوان آون های سنتی مستقل از پمپ استفاده کرد .

آون های خلاء برای گرم کردن محفظه دو روش دارد : گرما دهی پوششی و گرما دهی از طاقچه . در محفظه های گرما دیده به صورت پوششی ، عناصر گرما دهی در جناحین ، بالا و پایین محفظه قرار گرفته اند که اجازه به گرما دیدن کل محفظه و استفاده از آن می دهد . در محفظه های طاقچه گرما دیده ، سیم پیچ ( کویل ) گرما دهی در طاقچه قرار دارد که باعث می شود مواد در تماس مستقیم با منبع گرمایی قرار داده شوند . واحد های گرما دهی از طاقچه برای رک های نمونه ای و بخش های کوچکتر به کار گرفته می شوند . اکثر آون های خلاء گرما دهی به صورت پوششی در دمایی تا ۲۰۰ درجه ی سانتیگراد عمل می کنند ، در حالی که مدل دیگر در دمایی تا ۴۰۰ درجه ی سانتیگراد عملکرد دارد.

آون های خلاء آنالوگ دارای کلید های کنترلی صفحه ی چرخشی هستند . مدل های دیجیتالی دارای دقت بیشتری هستند . ویژگی های دیجیتالی که موجود هستند شامل واحد های کنترل شده توسط میکرو پردازنده می شود که به اپراتور اجازه می دهند دما را در فشار جو به صورت مستقل تنظیم کنند ، یا دارای اینترفیس های کامپیوتری و گزارش دهی داده هستند که اطمینان کیفی را فراهم کرده و نگه داری بلند مدت موارد ثبت شده را امکان پذیر می سازند ، یا قفل های دیجیتال که مانع دسترسی افراد ناشایست یا دسترسی تصادفی به محفظه ی در حال کار می شود و هم چنین ممکن است ویژگی های برنامه ریزی به چشم بخورد تا گروه های مختلف از مواد تحت شرایط یکسانی قرار بگیرند

ویژگی هایی که زمان انتخاب یک آون آزمایشگاهی خلاء باید مد نظر گرفت شامل ظرفیت ، طراحی و فضای موجود ، حفاظت در برابر انفجار از داخل ، ویژگی های امنیتی به دنبال بالا رفتن بیش از حد دما ، دسترسی به پمپ خلاء ، و ارتباطاتی برای تصفیه یا دوباره پر سازی با گاز خنثی می شود . بعضی از آون های خلاء استاندارد های اعمال خوب آزمایشگاهی ( GLP ) ، ISO  یا دیگر استاندارد ها را دارا هستند .

آون های هیبریداسیون

آون های هیبریداسیون آون های قراردادی هستند که برای ارزیابی های مولکولی مورد استفاده قرار می گیرند . آون آزمایشگاهی هیبریداسیون در آزمایشگاه های زیست مولکولی ، آزمایشگاه های تحقیقاتی و دیگر آزمایشگاه هایی که در آن ها شناسایی پروتئین ، RNA یا DNA باید انجام شود ، استفاده می شوند . ساترن ، نورترن و وسترن بلات ها همگی از استفاده از آون آزمایشگاهی هیبریداسیون بهره می برند . چرخش مداوم پلیت ها درون آون آزمایشگاهی هیبریداسیون به این معنا است که پروب های به کار برده شده برای شناسایی پروتئین ها به صورت یک نواخت در غشاء ها توزیع می شوند ، که این امر منجر به یک نتیجه ی قابل اعتماد تر می شود . آون های هیبریداسیون در طیف دمایی شان می توانند بسیار متنوع باشند ، یعنی این که میزان کنترل بر دمای مطلوب چقدر شدید است ، و حساسیت تنظیم دما به چه میزان می باشد . دیگر ویژگی هایی که باید مورد قیاس قرار گیرند شامل مواردی نظیر ظرفیت ، ابعاد خارجی ، و سرعت و تغییر پذیری امر چرخش است .

 لوازم آون آزمایشگاهی

لوازم آون آزمایشگاهی آیتم های تخصصی هستند که به همراه طیفی از آون های طراحی شده برای استفاده در آزمایشگاه به کارگرفته می شوند از جمله آیتم هایی نظیر قفسه ها ، ترموستات ها ، و درزگیر ها . قفسه های آون آزمایشگاهی برای جایگزین قفسه های آسیب دیده یا برای بالا بردن ظرفیت آون آزمایشگاهی استفاده می شوند . قفسه ها باید با قفسه هایی دارای همان اندازه جایگزین شوند تا جا افتادن محکم آن ها تضمین شود . درزگیر هایآون آزمایشگاهی برای این استفاده می شوند که اپراتور مطمئن شود در آون آزمایشگاهی بسته شده است تا گرما نتواند بیرون رود ، که به دنبال آن ممکن است نوسانات دمایی رخ دهد . درزگیر ها به دنبال استفاده فرسوده می شوند و هنگام فرسوده شدن باید تعویض شوند . زمان انتخاب یک درزگیر برای یک آون آزمایشگاهی موجود ، باید اندازه و نوع در را مد نظر بگیرید . بعضی از آون ها دارای ترموستات هایی هستند که اگر ترموستات اصلی با مشکل روبرو شود باید جایگزین شوند . زمان انتخاب لوازم آون آزمایشگاهی برای یک آون از قبل موجود ، به دفترچه ی راهنمای آون آزمایشگاهی مراجعه کنید تا مطمئن شوید که آن محصول با آون مورد نظر سازگار است.

 استعلام قیمت از اینجا

آزمایشگاه کالیبراسیون سکا- شرکت کالیبراسیون سازه کار آزما

همچنین ببینید

هود آزمایشگاهی

هود آزمایشگاهی چیست؟

هود آزمایشگاهی چیست؟Reviewed by Admin on Jan 30Rating: ۵.۰هود آزمایشگاهیهود آزمایشگاهی که یک هود آزمایشگاهی شیمیایی نیز نامیده …